På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Berendsen: Samarbejde med start-up har givet os et nyt marked

Ny teknologi ændrer udbuddet af ydelser og kundernes forventninger til servicebranchen, viser en ny DI-undersøgelse. Der er behov for kompetenceløft og omstilling af branchen, mener DI Service. Virksomheden Berendsen har fået foden indenfor på privatmarkedet ved at samarbejde med iværksættervirksomheden Washa.
Via online vaskeriet Washa kan private nu få vasket eller renset tøj hos Berendsen, der er ved at udvide ordningen til Sverige. Foto: Berendsen

Af Karen Witt Olsen mail og Niels Brandt Petersen mail

Når du skal bestille rengøring af hjemmet, foregår det i stigende grad via ny teknologi og it-løsninger som platformen HappyHelper, der formidler rengøring til private.

Servicebranchen står nemlig – ligesom mange andre brancher – over for en såkaldt ”disruption”, hvor nye forretningsmetoder ændrer måden at drive forretning og handle med kunder eller andre virksomheder på.

En ny undersøgelse, som DI Service står bag, viser, at især de større virksomheder i servicebranchen er klar over, at de står over for en udfordring.

Læs også: DI Analyse – Disruption i den operationelle servicebranche

Udfordret nu og i fremtiden

Når man vægter virksomhedernes i forhold til, hvor mange personer de beskæftiger, svarer 75 procent af branchen, at de er udfordret af nye teknologibaserede virksomheder.

Foreløbig leverer platformsbaserede virksomheder som HappyHelper kun til private (B2C). Men 56 procent vurderer i DI Services undersøgelse, at nye teknologier også vil ændre markedet for erhvervsservice (B2B og B2G).

Beder man servicevirksomhederne kigge fem år ud i fremtiden, svarer 42 procent, at de forventer at blive udfordret af nye markedsaktører, som baserer deres forretningsmodel på for eksempel digitale platforme, big data, og robotteknologi.

Læs også: Her er disruptionguruens overlevelses-kit til din virksomhed

Berendsen omfavner fremtiden

Berendsen har valgt at gå fremtiden i møde med en start-up i hånden.

Servicekoncernen, der blandt andet udlejer, vasker og leverer rene duge, måtter, sengetøj og arbejdstøj til andre virksomheder, udvider nu forretningen til også at omfatte markedet for private kunder.

Det sker via et samarbejde med iværksættervirksomheden Washa, der henter, vasker eller renser og bringer tøj til private hjem.

- Vi har investeret i Washa, fordi de har adgang til et – for os – nyt marked i form af direkte kontakt og levering til private kunder på convenience-måden, som Nemlig.com og Årstiderne. Det kan blive kæmpestort, siger divisionsdirektør i Berendsen Torben Gelineck.

Investeret millionbeløb

Washa blev startet af tre unge mænd i 2014 og fungerer via en app og et betalingskort.

45 sekunder tager det, og så er forbrugeren i gang. 48 timer senere har vedkommende sit tøj retur – vasket eller renset af Berendsen.

- Vi havde i første omgang en leverandøraftale med Washa, for vi havde produktionsapparatet. Nu har vi investeret et millionbeløb, har plads i Washas bestyrelse og de sidder rent fysisk her hos os. Washas spidskompetence er ny teknologi og udvikling af det, god indsigt i convenience segmentet og et dynamisk distributionssystem, siger divisionsdirektøren-

Berendsen er til stede i 17 lande og leverer hver dag fem millioner stykker rent tøj til sine virksomhedskunder.

Hurtigt med på vognen

Servicekoncernen er nu i gang med at udvide sit nye private marked med dels firmaordninger, hvor medarbejdere får hentet og bragt vaske- og rensetøj til arbejdspladsen. Og dels levering til private hjem i Malmø.

Torben Gelineck forklarer, at for en stor virksomhed er indtræden på nye markeder, herunder ikke mindst B2C er tidskrævende, og her har samarbejdet med iværksætterne i Washa betydet, at Berendsen er kommet hurtigt med på vognen.

- Forløbet har været enormt spændende for os og et friskt pust. Med dette nye initiativ er vi med forrest udviklingen af nye løsninger, siger han.

Læs også: Servicevirksomheder sætter turbo på integration

Vi har brug for en ny globaliseringspulje

Tine Roed, direktør i DI, er opmærksom på udviklingen, som også er tema for DI Services årsdag 19. maj.

- Medlemsundersøgelsen bekræfter, at ny teknologi allerede har ændret dele af markedsvilkårene i servicebranchen, og at en række af DI’s medlemsvirksomheder forventer, at forandringerne vil blive større i de kommende år, siger Tine Roed. 

Hun understreger, at DI arbejder hårdt på, at de danske virksomheder får de bedste vilkår for drage fordel af de nye tendenser.

- Den teknologiske udvikling giver mange muligheder for virksomhederne. Bruger vi teknologierne klogt, kan vi opnå markante produktivitetsgevinster, siger Tine Roed. 

Konkret opfordrer DI landets politikere til at etablere en ny globaliseringspulje, der frem mod 2025 løftes til 20 milliarder kroner om året. Pengene skal gå til investeringer i uddannelser, forskning, ny teknologi og infrastruktur.

- Det skal sikre, at erhvervslivet og danske samfund generelt er på forkant med den globale og teknologiske udvikling, siger Tine Roed.

Læs også: DI’s Digitaliseringsindsats

Forløbet har været enormt spændende for os og et friskt pust. Med dette nye initiativ er vi med forrest udviklingen af nye løsninger.

DIVISIONSDIREKTØR I BERENDSEN TORBEN GELINECK
Kontakt image
Direktør
Tlf: +45 3377 3561
Mobil: +45 2949 4647
E-mail: tmrdi.dk
PUBLISHED: 18-05-2017 LAST MODIFIED: 18-05-2017